Jopa kokeneimmat yrittäjät joutuvat kehittymään jatkuvasti, oli ala mikä tahansa. Vaikka alla olisi täydellinen yritys suunnitelma, oppaina olisi alan parhaimmat osaajat ja tuotteet, tai palvelut, olisivat mahtavia, tulee eteen paljon esteitä ja epäonnistumisia. Yrityksen kasvaessa onkin hyvä huomioida ne virheet, joita useimmat pienyrittäjät tekevät!

  • Älä luule osaavasi kaikkea

Yrittäjä haluaa usein tehdä kaiken itse, sillä budjetti on tiukalla eikä rahaa haluta tuhlata muiden työhön. Kun yritys lähtee kasvamaan, on kuitenkin muistettava, ettei jokaisessa asiassa voida olla alan ammattilaisia. Mikäli jokin asia, kuten verojen hoitaminen, ei onnistu itseltä, tulee asiaan palkata osaaja.

  • Väärän henkilökunnan palkkaaminen

Huonojen työntekijöiden palkkaaminen voi johtaa yrityksen kuihtumiseen. Kaverit ja sukulaiset ovat tästä mainio esimerkki, sillä sekä ystävyys, että yritys voi kärsiä. Ongelma syntyy myös silloin, jos ei palkata tarpeeksi henkilöitä. Yritys lähtee selvään kasvuun kun valitaan sellaiset työntekijät, jotka toimivat tehokkaasti ja omistautuvat yritykselle.

  • Markkinoiden ennustaminen väärin

Markkinoille saapuminen on haastavaa ja siitä tulee varmasti epäonnistuminen, mikä muutoksia ja trendejä ei osata arvioida. Pienet yritykset eivät aina ymmärrä asiakkaitaan ja ajatellaan että yrityksen tulee täyttää itse asetetut kriteerit. Vaikka palvelu olisikin ensiluokkaista, ei myytävä tuote välttämättä vastaa kysyntää, jolloin yritys ei saa tarpeeksi asiakkaita.

  • Asiakkaat löytävät sinut kyllä

Pienyrittäjät luulevat usein, että kun palvelu tai tuote on hyvä, asiakkaat löytävät kyllä yrityksen luokse. Ongelma muodostuu siinä, ettei kukaan voi ostaa mitään yritykseltä, jonka olemassaoloa ei tiedetä. Markkinointiin ja mainostamiseen tulee siis panostaa, esimerkiksi netissä, sosiaalisessa mediassa ja lehdissä mainostaen. Kun asiakkaat löytävät yrityksen netistä, tai muilla keinoin, rakastuvat palveluun ja alkavat kertoa siitä muille, syntyy heti uusia asiakassuhteita.