Onko sinulla yritysidea, jonka haluaisit toteuttaa? Ensimmäisen askeleen ottaminen on aina pelottavaa: mitä jos en onnistukaan? Yrittäjällä on aina riski epäonnistumiseen. Se on kuitenkin riski, joka kannattaa ottaa, sillä toisessa vakaakupissa on mahdollisuus ultimaattiseen onnistumiseen ja menestykseen. Mihin asioihin sitten kannattaa panostaa, jos haluaa onnistua ideansa kanssa? Lue tämä artikkeli ja poimi parhaat vinkit onnistuneen ja ennen kaikkea tuottoisan yrityksen perustamiseen.

1. Älä jää lorvimaan – joku muu saattaa varastaa ideasi

Bisneksen aloittaminen on aina suuri päätös – oli kyseessä sitten kivijalkakampaamo tai täysin netin varassa pyörivä kauppa. Ennen aloittamista on tärkeä miettiä perusasiat läpi: onko joku muu jo kokeillut ideaa? Onnistuiko se? Onko se kannattavaa? Mitkä ovat riskit? Kannattaako nämä riskit ottaa? Jos näyttää siltä että mielesi tekee edelleen perustaa yritys, älä jaa vuosiksi lorvimaan ja haaveilemaan. On suuri riski, että joku muu saa sinun lorviessasi saman idean ja pistää sen toteutukseen saman tien – ja siitä tulee jättimenestys, jonka hyödyistä sinä jäät pelkuruudessasi paitsi.

Siispä heti kun saat hyvän idean kannattaa laittaa se toteutukseen. Jos keksit hyvän ja osuvan nimen, tarkista ainakin ettei se ole jo varattu jollekin toiselle yritykselle ja että domainit ja sosiaalisen median tilit ovat tällä nimellä vapaat.

2. Mieti jo etukäteen budjetointi – ja se, voisiko jossakin kohtaa olla säästön paikka

Tee ainakin jonkinnäköinen alustava budjetti. Mieti, mihin kaikkeen sinun pitää käyttää rahaa, ja paljonko olet valmis uhraamaan. Mieti myös, pystyykö kuluja jotenkin karsimaan tai pienentämään. Mieti, mistä saat rahoituksen unelmaasi. Pitääkö sinun kenties hakea lainaa, sijoittajia tai starttirahaa unelmasi toteutukseen? Muista, että rahapoliittiset asiat pitää aina olla kunnossa ja mietittynä ennen kuin leikkiin ryhdytään. Esimerkiksi Freedomrahoitus.fi voi tarjota yrittäjälle kaivatun avun ongelmaan.

3. Monet asiat voi tehdä itse

Yksi suuri säästön paikka on se, että useita asioita voi tehdä yksin. Jos sinulla on pieni yritys, pystyt varmaankin hoitamaan esimerkiksi kirjanpidon itse. Tämä säästää sinulta satoja euroja vuodessa, mikä on tuntuva säästö köyhälle yrittäjälle. Nykyään myös nettisivujen itse tekeminen on tehty niin äärimmäisen helpoksi, että kannattaa todellakin harkita pari kertaa, ennen kuin heittää hukkaan muutaman tuhannen euron edestä rahaa, kun maksaa jollekin firmalle nettisivujen toteutuksesta.

4. Visuaalinen ilme on tärkeä

Jos sinulta löytyy minkäännäköistä visuaalista osaamista, hoida yrityksen visuaalinen ilme itse. Visuaaliset ratkaisut ovat tärkeitä, sillä niistä tulee merkittävä osa brändiä ja sitä mistä se tunnistetaan. Panosta esimerkiksi logoon ja verkkosivujen ulkonäköön sekä markkinointiin.

5. Markkinoinnin avulla ihmiset löytävät luoksesi

Markkinoinnista puheenollen, se on yksi onnistuneen yrityksen tärkeimmistä raaka-aineista. Kun markkinoit huolella, yritys löytää ihmisten luo ja jää heidän mieliinsä. Markkinointi ei ole koskaan ollut niin helppoa (ja edullista! ja tehokasta!) kuin nyt älypuhelinkaudella, kun voit minibudjetilla tavoittaa miljoonia ihmisiä ympäri maailmaa nopeasti. Hyödynnä tämä ominaisuus ja pistä siihen rahaa, sillä jokainen penni maksaa itsensä takaisin!

6. Sosiaalinen media on suuri osa yrityksen imagoa

Sosiaalisen median arvoa ei kannata vähätellä. Ihmiset ovat somessa – ole sinäkin. Jos olet aloitteleva brändi, ensisijaisena tehtävänä on saada houkuteltua asiakaskuntaa luoksesi. Alussa kannattaakin luoda brändiä keinotekoisesti: osta muutama kymmenen tuhatta seuraajaa ja tykkäystä sometileillesi, niin luot vaikutelman menestyneestä brändistä.