CRM eli asiakkuudenhallinta on erittäin tärkeä yrityksen menestystekijä – itse asiassa monen mielestä se on yksi sen tärkeimmistä menestystekijöistä. Kerromme tässä artikkelissa, miksi CRM on niin oleellinen yrityksen menestykselle ja kuinka sen voi ottaa näppärästi haltuun! Ihan aluksi kertaamme vielä varmuuden vuoksi lyhyesti, mitä CRM on ja mihin sitä käytetään.
CRM – mikä se on?
Aloitetaan tutkimalla mikä on crm. Termillä viitataan asiakkuudenhallintaan. Sen avulla yrityksessä on mahdollista takoa tulosta, koska työskentelystä tulee entistä tehokkaampaa, fiksumpaa ja tuottavampaa. CRM auttaa yritystä hallitsemaan kontaktejaan, myyntiään ja tuottavuuttaan entistä tehokkaammin. Näin se parantaa yrityksen vuorovaikusta asiakkaidensa kanssa ja sen suhteita muihin tärkeisiin kontakteihin.
Erään tutkimuksen mukaan CRM:n ammattimainen hallinta auttaa muutamaan liidejä asiakkuuksiksi jopa 43 % verran, kasvattamaan myynnin tuottavuutta jopa 44 %, kasvattamaan voitettujen kauppojen määrää jopa 37 %, kasvattamaan myyntiennusteiden tarkkuutta jopa 48 % ja kasvattamaan myyntiä jopa 37 %. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että CRM:n avulla yritys tuntee entistä paremmin asiakkaidensa tarpeet ja pystyy siten myös vastaamaan entistä paremmin näihin tarpeisiin. Yksi suurimmista pienyrittäjän virheistä, johon myös yllättävän moni suurempikin yritys sortuu, on CRM:n merkityksen aliarvioiminen.
Miksi CRM on niin tärkeä yrityksen menestykselle?
CRM:n tehtävänä on yhdistää toimintojen ja ominaisuuksien välistä dataa. Yrittäjän on hyvä tiedostaa, että kaikki data on toisiinsa yhteydessä, onpa sitten kyse myynteihin, asiakastietoihin, analytiikkaan tai raportteihin liittyvästä tiedosta. CRM auttaa takaamaan, että saat kaiken yritystäsi koskevan datan reaaliajassa riippumatta siitä, missä itse olet tai milloin tarvitset tietoja. CRM:n avulla on mahdollista automatisoida tiettyjä toimintoja, kuten joitakin markkinointiin ja laskutukseen liittyviä toimintoja. Näin sinun ei itse tarvitse pitää mielessä ihan kaikkea, vaan CRM huolehtii monista toimista puolestasi automaattisesti. Esimerkiksi maksumuistutusten automatisoiminen helpottaa huomattavasti yrittäjän elämää.
Tämä tekee asiakkuuksien hallinnasta entistä yksinkertaisempaa ja siihen kuluu entistä vähemmän aikaa. Jos CRM toimii pilvipalveluna, on se tavallistakin helpompi muokata juuri oman yrityksen tarpeita vastaavaksi. Pilvipalvelu nimittäin skaalautuu ja kasvaa yrityksen kasvaessa. Ajan, vaivan ja rahan säästön lisäksi CRM on hyödyllinen myös siitä syystä, että kun CRM hoitaa monet asiat puolestasi, jää sinulle entistä enemmän aikaa ja mahdollisuuksia yrityksesi kasvattamiseen ja kehittämiseen.
Kuinka ottaa CRM haltuun?
Halutessasi ottaa yrityksesi CRM:n haltuun kannattaa tutustua sivustoon https://www.lime-technologies.fi/crm/. Sivusto auttaa sinut helposti ja nopeasti alkuun ja tutustuttaa sinut ammattimaisen CRM:n saloihin!